Sociala företag — ett mirakel?

Temagruppen Entreprenörskap och Företagande lanserar i december boken ”Att lära av mirakel — att vända arbetslöshet till hållbart socialt företagande.” Boken är en antologi som berör olika aspekter av socialt företagande. 

Ragnar Andersson, Analysanavarig på Temagruppen Entreprenörskap och Företagande och redaktör för boken ”att lära av mirakel”.

Hallå Ragnar Andersson – vad är ett mirakel?

Titeln är hämtad från ett kapitel i boken om social franchising skrivet av Sven Bartilsson på rådgivarorganisationen Coompanion. Han menar att det är ett mirakel att människor helt utan erfarenhet från företagande in många fall även utan arbetlivserfarenhet blir företagare. Och jag kan inte annat än att hålla med. Det intressanta är att nu har dessa mirakel blivit vanligt förekommande. En del av metodutvecklingen som gjort detta möjligt skildras i antologin.

Varför har ni tagit fram den här boken?

Temagruppen Entreprenörskap och Företagande har jobbat i tre år med att samla kunskap och erfarenheter från ESF-projekt med företagande som medel mot arbetslöshet. Den här boken gör ett nedslag inom tretton utvecklingsområden som projekten arbetar med  och beskriver de problem som man möter samt olika metoder för att lösa dessa. De flesta projekten är inte avslutade och analysverksamheten fortsätter. Antologin går att se som en beskrivning av läget här och nu. Boken har också tillkommit för att vi märkt behovet av en djupare kunskap om arbetsintegrerande socialt företagande hos kommuner och myndigheter som arbetar med att starta och stödja sociala företag.

När släpps den?

Den 4 december bjuder vi in till ett bokmingel på SKL för att lansera boken. Författarna finns på plats och Temagruppen presenterar sitt arbete om har lett fram till boken. 
Anmälan görs här.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Den 5 december har vi ett resultatseminarium här på Tillväxtverket för att dela med oss av våra lärdomar. Vi presenterar Temagruppens resultat och framtiden diskuteras.
Anmälan görs härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kajsa Villman, kommunikatör Tillväxtverket

Kajsa Villman, kommunikatör Tillväxtverket

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s